Tuesday, August 9, 2011

NILAI MENUNGGU 15MINIT UNTUK RM20

ASSALAMUALAIKUM..
apa korang rasa kalau korang xberduit?
rasa sedih? malu? geram?
apa lagi korang rasa?
penah korang terfikir mcm mana susah nye parents korang cari duit selama ni?
penah korang terfikir mcm mana org yg miskin tu tampung hdup dorg slama ni?
apa plak perasaan orang yg bniaga hari2?
penah x?

Pengalaman aku berniaga dah hampir 2 minggu ni betul2 wat aku sedar yang nk cari duit tu xsemudah ABC..
orang yg bniaga tu,xsmestinye untung je..
kalau xde org beli ape die jual,mbazir cmtu je..
rugi lah..
pastu nk pulang modal nye lg..nak beli stok utk hari esk lak..
haih.. susah susah..

itu satu hal lah,hal lain,penat nye,berpanas,
yg mcm2 jenis customer dtg..

so hari ni,aku just nak cte betapa bernilainye 15 minit menunggu rm20
kalau kita dulu (skrg pn boleh dikira lah)
nak g mana2 mnx duit mak
nak beli ni mintak duit ayah
nak ini nak itu mintak mintak
kalau rm50 tu,cakap seminit dah dapat..
tp.. kalau kau bniaga,dlm 15 minit tu,rm1 pn xtentu kau dapat
itulah berniaga
berniaga mengajar kita untuk berdikari, bersabar, redha, jgn tamak dan muhasabah diri.
bersabar... bersabar dan bersabar..
itu yang selalu aku igt skrg.
patutlah berniaga ni dikatakan sunnah Rasulullah SAW..
byk faedah yg kite perolehi.

oleh itu,marilah kita bersama2 mensyukuri nikmat kesenangan yg kita terima skrg ni..
xselalunye n selamanya kita dpt nikmat tu..
JANGAN TAMAK!
org yg tamak selalunya...RUGI
apa yang kita dapat skrg ni bahagian kita..
belajar mensyukurinya... ok?
dan berjimat cermat lah dalam berbelanja..
kalau rasa xperlu,jgn beli..
membazir itu amalan syaitan...

tp dlm masa yg sama,jgn lupa pd org2 yg kurang mampu kat luar sana
yang kais pagi makan pagi kais petang makan petang tu..

mungkin skrg kita xrasa lagi,xsedar lg..
tp just sbgai peringatan
hidup kita xsllu senang
nnt kita tgh stdy nnt ttbe keadaan darurat ke,tdsak ke..
xpun masa kita kerja nnt ke..
waaa,takut takut..
so,renung renungkan dan selamat beramal 
:)



No comments:

Post a Comment